1. YAZARLAR

  2. Ali Fikri IŞIK

  3. El Clasico! Barselona Müziği!
Ali Fikri IŞIK

Ali Fikri IŞIK

Gazeteci ve Yazar
Yazarın Tüm Yazıları >

El Clasico! Barselona Müziği!

A+A-

Aklı, bedenimizin karanlık derinliklerinden estetiğin o şahane rehberliği ile çekip çıkardığımızda “zaman ve mekân''nın yeni görüntüleri ruhumuzu adeta bir tür müzik yağmuru gibi yıkar ve temizler. Berraklaşırız. Net bir görüş alanımız olur ve duyularımıza çarpıp zihnimizi harekete geçiren her şey şarhoş edicidir.  

 

Bireyselleşerek fenomenleşiriz. Ve aklımızın o muhteşem yetilerini, onun varlığını fark ederiz. Zaman ve mekân üstünden bilgisine ulaştığımız, farkına vardığımız şey, dünyanın gerçek yüzünü ve “yüzeydeki tüm tasarımları gizleyen” bir tür iç motor güç olarak, iradeye ve onun şahane estetiğine de ulaşma imkânı bulmuş oluruz.

 

Güzel sanatlarla uğraşan sanatçının “salt kavrayıcı görüşü” üzerinden susturduğu iradesi, nasıl “yaşayan her şeyin özdeşliğini” yaşatabilecek müthiş bir özelliğe sahipse, Barselonanın Guardiola, mirasının bakiyesi olarak, kavrayıcı iradesi, sanki müzik ve dram sanatlarıyla birleşip daha da yetkinleşerek, o evrensel müziğin kapısını aralıyor.

 

Santiago Bernabéu Stadyumu'nda bu gece oynanan maçta özellikle de Barselona'lı oyuncuların, maç ile ilişkisi, daha doğru bir deyişle maçı yorumlama tarzları, ahlaki yönü ağır basan yaratıcı sanatçıların ”oyun ziyafetinin ritmik yeniden inşasında” oynadıkları o büyük role benzer bir rolü tutkuyla yeniden sahnelediklerini söylemek abartı olmaz.

 

Barselonalı oyuncular; Oyunun doğasındaki ikili hareket üstüne; oyunu “şablonik, zırvalara bölmeden”, söz gelimi, defans, orta saha ve ofans gibi, artık “aklın yıkımı” olarak değerlendirilen, devrim öncesi hantal görevlendirmeleri tarihin çöplüğüne bir kez daha savurarak, bütünlüklü pratik bir ilişki ve bütünlüklü bir karakter inşa ederek “oyunun talepleri” içinde kalmayı başardı.

 

 

Oyuncunun oyundan aldığı” hazzı”, oyunun talepleri içinde eriterek, devrimin ilkesel temel durumunu, “eksiksiz, zengin bir yeterlilik içinde” kökten değiştirip yeniden yorumladılar. Futbol artık Kant'ın “ding an sich” dediği “kendinden şey” değildir; futbol dünyası, bundan böyle tasarımlar dünyasıdır “nesnelerin öteki/ başka düzeni” bilgisine ulaşılmıştır.( Dilmen ve Büyüka bundan habersizlerse yapılacak bir şey yoktur!)

 

Dilmen ve Büyüka'ya göre futbolun nedenselliği, algılarının boyutları kadarsa, yani bizdeki “düzenin dışındaki düzene ilişkin” Terim ve Mustafa Denizli'nin irade dağarcığında bir dipnot yoksa, o devrimin yolunu bulmak mümkün olmayacaktır.

 

Guardiola'nın Barselonası;- ki Luis Enrique Martínez García'nın kayda değer katkasından söz edilemez, oyun bir bütün olarak Guardiola mirasıdır hala- defans kurgusunu öne taşıyarak ilk nedensel adımı iki amaç için atar. İlkin oyunun ahlakını oyuncunun “yüreğinden çıkarır ve aklına taşır” ve oyun artık oyuncu için bir “düşünme faaliyeti haline” gelir. Böylece oyunun yasaları ile kurgulanmış oyunun nedensellikleri tek amaca indirgenmiş olur. İyi ve güzel oyun. İyi ve güzel oyun sürekli rakip yarı sahasında oynamayı başardığınız oyundur. Bunun biricik koşulu defansı öne çıkararak, kendi yarı sahanızı rakibe kapatmaktır.

 

İkinci adım, rakip yarı sahada yarattığınız “oyun birimlerine” olabildiğince çok oyuncunun katılımını sağlamaktır. Katılımcı hücum girişimi, topun sürekli ve daha çok sizde kalmasına imkân vermesi bir tarafa, arayışlarınıza devamlılık katması ve “de facto pozisyonları değerlendirme ihtimalini” arttırdığı gibi, topun kaptırılması durumunda da, şok presle “tekrar elde edilmesi olasılığını” yükseltir.

 

El Clasico'da Rafa Benitez'in takımı yukarda baskın iki temel özelliği vurgulanan oyunu oynamayı başaramadı. Ve aslında mesele çok net anlaşıldı. Mesele yetenekli oyuncu meselesi değil, mesele yetenekli oyun meselesidir. Mesele ''büyük maçları büyük oyuncularla'' oynama meselesi değil, mesele büyük maçları büyük oyunlarla oynama meselesidir.

 

Öyle ya, kim Real Madrid oyuncularının yeteneksiz ve büyük oyuncular olmadığını söyleyebilir?

Yetenek oyundan sonra gelir !

Önceki ve Sonraki Yazılar

YAZIYA YORUM KAT