1. HABERLER

  2. DİYARBAKIR HABERLERİ

  3. Sıcaklar psikolojiyi bozuyor!
Sıcaklar psikolojiyi bozuyor!

Sıcaklar psikolojiyi bozuyor!

Hava sıcaklığını mevsim normallerini üzerinde seyrettiği Diyarbakır’da yurttaşlar zorunlu olmadığı sürece gündüz saatlerinde çıkmıyor.

A+A-

Uzmanlar ise, aşırı sıcak havanın ruh sağlığı üzerinde olumsuz etkiler yapabileceğinin altını çiziyor.  Psikiyatri Uzmanı Yrd. Doç. Dr. Barış Önen Ünsalver, psikiyatrik hastalıklar çoğunlukla güneşten uzak kaldığımız kış aylarında görüldüğünü ancak, aşırı sıcak havanın da bazı psikiyatrik sorunlara neden olduğunun altını çizdi.

 

Aşırı sıcak ve nemin anksiyete bozukluklarında artışa sebep olabileceğine dikkat çeken Ünsalver, “Panik bozukluğu olan hastalar havadaki nem artışına hassastırlar ve bu sebeple huzursuzluk yaşarlar. Panik atak geçirme sıklığı artabilir” uyarısında bulundu
 
Diyarbakır’da 46 dereceyi aşan hava sıcaklıkları yurttaşları bunaltı. Hayalet şehre dönen kentte, gündüz saatlerinde zorunlu olmadıkça dışarı çıkmayan Diyarbakırlılar, akşam saatlerinde ise, parklara çocuklarda parklardaki süs havuzlarına akın ediyor. Uzmanlar ise, aşırı sıcak havanın psikolojiyi olumsuz yönde etkileyerek, panik atak geçirme sıklığını artırabildiğine dikkat çekti.

‘Atak geçirme sıklığı artabilir’


Psikiyatri Uzmanı Yrd. Doç. Dr. Barış Önen Ünsalver, aşırı sıcak havanın ruh sağlığı üzerinde olumsuz etkiler yapabileceğini söyledi.  Özellikle su tüketiminin artırılmasına, hekimlere danışmadan ilaç tedavisinin kesilmemesi gerektiğinin altını çizen Ünsalver, “Sıcaklık artışı ve nemin artması özellikle anksiyete bozukluklarında artışa sebep olabilir. Panik bozukluğu olan hastalar havadaki nem artışına hassastırlar ve bu sebeple huzursuzluk yaşarlar. Bu kişilerin panik atak geçirme sıklığı artabilir. Bazı anksiyete bozukluğu hastaları da ‘Tatil geldi şimdi ne yapacağım? Bütün yazı nasıl geçireceğim?’ gibi bir paniğe kapılabilir” dedi.


‘Yeterli sıvı alımı önemli’


Sıcaklık artışıyla birlikte yeterli sıvı alınmaması ve vücut ısısının yükselmesinin yaşlı hastalarda bilinç bulanıklıklarına ve davranış sorunlarına neden olabileceğini anlatan Ünsalver, “Terleme yoluyla vücut sodyumu kaybedilir. Antidepresan kullanan yaşlı kişilerde bazen sodyum düzeyleri düşebilir, bu nedenle özellikle yaşlı kişilerde ter yoluyla tuz kaybı da dikkat edilmesi gereken önemli bir sorundur. Yeterli sıvı alınmamasının başka bir olumsuz sonucu da suda çözünen ilaçların kandaki düzeylerinin yükselip ilaç yan etkilerinin daha kolay ortaya çıkmasıdır. Bu sebeple yeterli sıvı alımı önemlidir. Sıcaklık artışına bağlı tansiyon düşmesi olabilir.

Psikiyatride kullanılan bazı ilaçlar da tansiyon düşürücü etki gösterebildiğinden bu hastaların tansiyon düşüklüğüne bağlı baş dönmesi ve göz kararması yaşaması beklenebilir” diye konuştu.


 ‘Uykusuzluk da tetikleyici olabilir’


“Uykuya dalabilmek için ışığın azalması ve beden ısısının da biraz düşmesi gerekir” diyen Psikiyatri Uzmanı Yrd. Doç. Dr. Barış Önen Ünsalver şunları söyledi;


“Sıcaklar sebebiyle beden ısısı azalmadığından uykuya dalmak güçleşir. Ayrıca güneşin erken doğması da erken uyanmayı kolaylaştırır. Uykusuzluk da yazın yaşanan önemli psikiyatrik yakınmalar arasındadır. Uykusuzluk bipolar hastalığın manik dönemini tetikleyebilir. Uykusuzluk gün içerisinde huzursuzluk ve gerginliği arttırabilir. Yaz dönemi öfke denetleme sorunlarının da artış gösterdiği bir dönemdir. Birçok toplumsal olayın yaz dönemine ya da sıcak havalara denk geldiği ya da suç işleme oranlarının sıcak havalarda arttığı bildirilmektedir.

Birçok kişi tatile çıktığında alkol ya da madde kullanımını arttırabilir. Eğer kişi bağımlıysa ve tedavi görüyorsa tatile çıkmak maddeye ya da alkole başlamak açısından riskli olabilir. Tatile çıkmadan önce mutlaka hekimiyle bu konuyu görüşmelidir. Gençler için ise alkol ve maddeyle ilk tanışma genellikle tatilde olabilir. Ailelerin çocuklarını konuda bilgilendirmeleri faydalı olabilir.”


‘Hekime danışmadan ilacınızı kesmeyin’


Ünsalver, “Yaz mevsiminin getirdiği olumlu hisler bazı hastaların iyileştiğini hissederek ilaçlarını hekim onayı olmadan kesmesine neden olur. Bazı hastalar da tatilde rahatça alkol alabileyim diye düşünerek ilaçlarını kesebilir. İlaçların cinsel yan etkileri de yazın ilaçları kesmenin diğer bir sebebidir. Erken kesilmiş olan tedavi, psikiyatrik hastalığın nüksüne sebep olabilir. Ayrıca eğer ilaçlar aniden kesilmiş ise kesilme yan etkileri şiddetli olabilir. Eğer psikiyatrik ilaç kullanıyorsanız ve bu tip kaygılarınız varsa tatile çıkmadan mutlaka hekiminizle konuşarak neler yapabileceğinizi öğrenmelisiniz” ifadelerini kullandı.

 

HABERE YORUM KAT

İlgili Haberler